Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet - Ansatt

Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet

Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet

Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem for utdanninger. Det er utarbeidet en utfyllende beskrivelse av kvalitetsarbeidet ved forskerutdanningene ved OsloMet.
  • Kvalitetssystemet

    Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem (oslomet.no). Kvalitetssystemet skal sikre at utdanningene ved OsloMet blir systematisk evaluert og holder høy kvalitet.

  • Oppstart

    Alle ph.d.-programmene skal sikre at ph.d.-kandidatene får en god start på forskerutdanningen. Det enkelte program må sørge for gode rutiner for informasjon til ph.d.-kandidatene ved oppstart på studiet.

  • Forskningsgrupper og forskningsmiljø

    Ph.d.-kandidatene skal være tilknyttet et/en relevant forskningsmiljø/-gruppe i eller utenfor OsloMet. Fakultet/senter er ansvarlig at dette følges opp.

  • Veiledning

    Fakultetene skal sørge for at ph.d.-kandidatene har veiledere med riktig kompetanse, både når det gjelder fag og veiledning. 

  • Evalueringer og tilbakemelding

    Siden ph.d.-studier strekker seg over flere år, og kandidatene følger individuelle forskningsløp, er det i tillegg utviklet elementer for kvalitetssikring og -utvikling av ph.d.-utdanningene. Følgende evalueringsordninger er spesifikke for ph.d.-studier og brukes i programmenes kvalitetsarbeid:

    • Framdriftsrapportering (årlig)
    • Midtveisevaluering
    • Sluttlesningseminar (der hvor det praktiseres)

    For kandidater som er ansatt ved OsloMet er den årlige medarbeidersamtalen en ekstra evaluerings- og tilbakemeldingsordning. For kandidater ansatt i ekstern virksomhet gjelder virksomhetens egne rutiner for oppfølgning.

  • Medvirkning

    Ph.d.-kandidatene skal være representert i de sentrale utvalgene og de lokale FoU- og doktorgradsutvalgene.

  • Temaområder og indikatorer

    For å sikre at alle forhold av vesentlig betydning for utdanningskvaliteten er gjenstand for kvalitetsutvikling og -sikring, har OsloMet definert ulike temaer innenfor hvert kvalitetsområde, jf. overordnet systembeskrivelse og tabell 1 under. Til hvert tema er det knyttet én eller flere indikatorer som kan belyse og inngå i en vurdering av det aktuelle aspektet ved utdanningskvaliteten. Det er ikke fastsatt grenseverdier/kritiske verdier. Resultater vurderes ved å se resultatutvikling over tid og på tvers av utdanninger, og i lys av utdanningenes særpreg.

    Datakildene er på ulike nivå (flere relevante undersøkelser har f.eks. ikke data på programnivå) og gjennomføres til ulike tider og med forskjellig frekvens. Hvilke tema det skal rapporteres om det enkelte år, og hvilke indikatorer som skal benyttes, fastsettes årlig av Avdeling for utdanning og Avdeling for FOU, i samråd med prorektor. Rapporteringsmaler blir utarbeidet i henhold til dette.

    Temaer 

    Aktuelle indikatorer 

    Aktuelle kilder

    Ansvarlig

    Syklus

    Inntak

    Stipendiatenes faglige nivå ved opptak (karakterer fra master og eventuelle tilleggskvalifikasjoner)

    Oversikt over karakterer på de som er tatt opp, samt tilleggskvalifikasjoner der det er aktuelt

    Programmene

    Årlig

    Inntak Beskrivelse av rutiner for kvalitetssikring av prosjektene Beskrivelse – programmet, HR Programmene Hvert 3. år
    Inntak Antall nye kandidater FS FA/programmene Årlig
    Informasjon og infrastruktur

    Tilfredshet med tilrettelegging av arbeidsplass, utstyr, IKT

    Tilfredshet med administrativ informasjon, rutiner og tjenester

    Tilfredshet med bibliotek/læringssenter

    Tilfredshet med nettsider

    Ph.d.-undersøkelse FA/programmene Hvert 2. år
    Kvalitet og helhet i
    programmet
    Emneporteføljens relevans for programmet som helhet Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse   Hvert 5./6. år
    Kvalitet og helhet i
    programmet

    Tilgang på relevante emner (både internt og eksternt)

    Vurdering av kvaliteten på emnene i opplæringsdelen 

    Emneevalueringer og programmenes vurderinger
     
      Årlig
    Kvalitet og helhet i
    programmet
    Faglig samsvar og helhet i programmenes programplaner Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse   Hvert 6. år
    Kvalitet og helhet i
    programmet
    Kvalitet på publikasjoner og avhandlinger Sakkyndige vurderinger og bibliometriske analyser. Data fra FS om andel avhandlinger som må bearbeides   Hvert 5./6. år
    Kandidatenes faglige og
    psykososiale miljø
    Integrering i forskningsgrupper/forskningsmiljø Framdriftsrapportene   Årlig
    Kandidatenes faglige og
    psykososiale miljø
    Kandidatenes vurdering av det psykososiale miljø Ph.d.-undersøkelse   Hvert 3. år
    Veiledning Kvalitet på veiledningen Framdriftsrapporter årlig, ph.d.- undersøkelse hvert 3. år FA/programmene Årlig + hvert 3. år
    Veiledning Antall kvalifiserte veiledere tilknyttet programmet, oppfølging av veiledere, tiltak for å holde veilederkompetansen oppdatert Programmets beskrivelse og vurdering av veilederkapasitet og - kompetanse Programmene Hvert 3. år
    Fremdrift/gjennomføring/frafall Oppfølging av den enkelte kandidats fremdrift Framdriftsrapporter Medarbeidersamtale Midtveisevaluering Programmene Årlig
    Fremdrift/gjennomføring/frafall Evaluering av gjennomstrømning og frafall på programmet FS/DBH FA/programmene Hvert 3. år

    Internasjonalisering

    • Utenlandsopphold
    • Deltagelse på internasjonale konferanser
    • Internasjonale medveiledere
    • Internasjonale samarbeidsavtaler på programmet
    FS/data fra rapportering på
    utenlandsopphold/framdriftsrapporter/ph.d.-undersøkelse
    FA/programmene Hvert 3. år
    Samfunnsrelevans Vurdering av programmenes relevans for
    samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanse
    Programmets vurdering +
    alumniundersøkelse
    FA/programmene Hvert 5./6. år
    Samfunnsrelevans Vurdering av hvilke karriereveier man utdanner til Programmets vurdering FA/programmene Hvert 5./6. år
    Samfunnsrelevans Kartlegging av aktive kandidaters karriereambisjoner Ph.d.-undersøkelse FA Hvert 5./6. år
    Samfunnsrelevans Kartlegge kandidatenes karriereveier i og utenfor akademia Alumniundersøkelse/NIFU FA/programmene Hvert 5./6. år
    Samfunnsrelevans Kartlegge vurderinger fra spesielt aktuelle arbeidsgivere Kartlegging i etterkant av
    alumniundersøkelse
    FA/programmene Hvert 5./6. år